positieve impact
Bas van Vugt

Bas van Vugt

Vader, partner, ondernemer levenszoeker én genieter;). Ondernemen zit in mijn bloed. Altijd zoekende naar meer voor mezelf en mijn klanten. #rijkdom.

Verandering. Het is onlosmakelijk verbonden met de Corona-crisis. Tijd om eens te kijken naar hoe veranderingen versneld kunnen worden. Waar de macht precies ligt. Zelf zie ik 3 belangrijke spelers hier. In deze blog leg ik je hier graag meer over uit.

Vraag en aanbod

Ok, eerst nog even een klein stukje economie. Een product wordt alleen maar aangeboden in een vrije-markt-economie vanuit vraag een aanbod. Iemand wil een product hebben en wil er geld voor betalen. De vraag-lijn. Daar staat iemand tegenover die dit wel wil produceren. De aanbod-lijn. Waar die twee elkaar raken, ontstaat een marktevenwicht, oftewel de ideale prijs.

Vraag en aanbod is zo oud als de mensheid zelf. Natuurlijk zijn er wel wat ontwikkelingen in te onderscheiden. Waar vroeger alles vooral heel lokaal ging, zijn we tegenwoordig een geglobaliseerde wereld waarin vraag en aanbod op een wereldmarkt tot stand komen. Al dan niet met eventuele protectionistische maatregelen van bepaalde economieën komt op die manier een wereld tot stand waarin we, vanuit prijstechnische overwegingen, altijd het goedkoopste product zouden kunnen kopen. Sla uit Spanje bijvoorbeeld. Of een computer uit de VS. Globale markten hebben schitterende kanten. Ze maken dat landen goed worden in één aspect, bijvoorbeeld informatietechnologie of landbouw. Het zorgt vaak voor kennis.

Het grote nadeel van deze markten is echter dat er vaak uitsluitend naar prijs en kwaliteit wordt gekeken. Zolang de prijs-kwaliteitsverhoudingen goed zijn, dan kopen we het. Wat we in deze opgezette wereld niet kunnen overzien, zijn de ecologische aspecten van deze manier van handelen. We sturen vervuilende schepen over de hele wereld en slepen wat af met producten. Niks nieuws natuurlijk, alleen wel een fenomeen dat de afgelopen decennia verergerd lijkt te zijn.

Dit vraagt om een verandering. Verandering op 3 vlakken.

1. Verandering op persoonlijk vlak

Zolang we dus alleen maar blijven kijken naar economische afwegingen, functioneert het prima. De vraag is echter of wij als individuen congruent zijn met ons eigen gedrag. Nu wil ik je natuurlijk geen slecht gevoel aanpraten als je eens per jaar het vliegtuig pakt. Vliegen ís ook cool en het brengt je natuurlijk letterlijk over de hele wereld. Waar we denk ik met vliegen wel mee uit moeten kijken, zijn al die korte afstanden.

Ok, voordat het alleen over vliegen gaat, de kern is dit: jij als persoon bepaalt dus wat er geproduceerd wordt. Zijn de vliegtuigen leeg? Dan geen vliegmaatschappijen. Zijn ze vol, dan is vliegen normaal en komt het aanbod van die vliegreizen op gang. Jij en ik als consument hebben ontzettend veel te kiezen. In hoe we ons leven inrichten en vooral welke producten we kopen. Elke dag weer kopen we dus zo verandering óf laten we zaken zoals ze zijn. Een schitterende kracht die we vanuit ons hart-gevoel zeker mogen toepassen. Check eens bij jezelf: waar zou jij nog beter kunnen worden op persoonlijk vlak? Wat zou jij kunnen doen om óók de ecologie mee te nemen in jouw beslissingen?

Het punt is simpel: al onze aankopen samen, als individuen, maken een ENORM verschil. Kwestie van vraag en aanbod dat wordt samengebracht. De macht van de consument is enorm en mogen we zeker meer gaan gebruiken. We kúnnen het overigens wel. Plotseling ons gedrag veranderen. Als er maar een groter doel is waar we het voor doen.

Het verschil maken

Hoe meer mensen zich bewust worden en vooral hun consumentengedrag veranderen, hoe beter. Gewoon zoveel mogelijk lokaal kopen bijvoorbeeld. Dat maakt echt een enorm verschil. Je ondersteunt er natuurlijk de lokale producent mee, maar vooral halen we op die manier met zijn allen een hele distributieketen er tussenuit. Deze manier van kopen betekent ook dat je lokale middenstanders ondersteunt. En juist die groep is onevenredig hard getroffen door deze crisis. De bol.coms en Amazons van deze wereld doen alleen maar meer zaken. Overigens, er is hier geen goed of fout. Blijf voelen wat jij wilt kopen. Dat is de kern. Verandering koop jij als consument.

Als particulier kun je overigens ook heel goed kiezen waar je wilt werken. Elke dag woon-werkverkeer? Persoonlijk vind ik dit onnodige tijdverspilling. We moeten er echt over gaan nadenken of we woon-werkverkeer in onze maatschappij nog wel acceptabel vinden. Of we dat wel moeten willen als maatschappij. Met alle bijkomende kosten van euro’s (de wegen), luchtvervuiling (dus meer ongezonde mensen) en het stilzitten (met alle gevolgen van dien). De vraag is ook voor wie het goed is. Het kán toch niet gezond zijn voor mensen om elke dag 2 uur of meer in de auto te zitten? Als individuen moeten we toch juist méér bewegen? Laten we de trend die nu is ingezet van het thuiswerken op bepaalde gebieden meenemen naar de toekomst. Dat is geweldig voor iedereen.

2. Verandering op zakelijk vlak

Een volgende fase in onze economie gaat komen. Een fase waarin we bedrijven belonen voor de maatschappelijke verandering die ze bewerkstelligen. Je koopt dan geen sla meer, maar je koopt project x en als ‘bonus’ krijg je de sla. Bij wijze van. Bedrijven die alleen maar producten verkopen? Ik voorzie dat die het zwaar gaan krijgen. Wij als consument willen emotie voelen bij een product. Een trend die ik hier zie, is dat steeds meer mensen worden aangetrokken tot die bedrijven die echt iets toevoegen aan de maatschappij. Die niet alleen maar uitstoten om hun klanten te bedienen, maar die naar het grotere geheel kijken.

Ook als kleine ondernemer kun je hierin de toegevoegde waarde voor jezelf en jouw bedrijf zoeken. Kijk eens wat de Co2-impact is van wat je doet. Hoeveel verplaatsingen zijn er écht nodig en welke zijn gewoon overbodig? Of beloon mensen die met het openbaar vervoer komen. Gewoon, financieel.

Zo hebben wij recentelijk ook ons gehele productaanbod weer opnieuw onder de loep genomen en bekeken waar we het aantal verplaatsingen kunnen beperken of elimineren. De wereld waarin we leven heeft gewoon teveel verplaatsingen en daar mogen wij als bedrijven ook naar kijken. Neem dit voor jezelf eens onder de loep. Kijk eens naar de maatschappelijke gevolgen van jou als ondernemer. Voel je dat hier wat in zit? Dan zul je begrijpen wat mijn boodschap hier is en kun je hiervan gebruik maken om jezelf hiermee vooraan te positioneren in de betekeniseconomie. Een economie waarin we veel meer vanuit betekenis werken dan alleen maar financiële motivaties.

Jouw bedrijf wordt als het ware ‘sexy’ vanwege de veranderingen die klanten bij je kunnen kopen. Misschien nu nog klein, maar wel iets dat heel snel kan gaan groeien en waarin je jezelf kunt en mag laten zien. Wellicht moeten we wel toe naar CO2 positieve bedrijven? Ook voor kleine zelfstandigen? Het lijkt misschien een ver-van-je-bed-show op dit moment. Dat begrijp ik. Toch zou ik je willen uitnodigen om juist in deze tijd hierop te reflecteren. Te kijken naar jouw rol als bedrijfseigenaar in het geheel. Waar kun je verbeteren en verandering faciliteren?

3. Verandering op financieel vlak

Euro’s zijn macht. Dat is een feit. De kracht zit bij de koper. Zodra we gaan investeren en bankieren met een moreel kompas, dan kunnen we ook hier veranderingen creëren. Heb je vastgoed? Kijk of je kunt werken met duurzame aannemers, zonnepanelen, een groen dak. Jouw investeringsstrategie draagt bij aan wat er wordt gefinancierd in de wereld. Kies je voor aandelen in een index fonds bijvoorbeeld? Grote kans dat je dan ook aandeelhouder bent van bedrijven waar je moreel gezien niet achter kunt staan. De bank die je kiest en waar je je spaargeld op hebt staan. Ook dat bepaalt heel veel. Zeker nu bepaalde banken nog altijd beleggen in fossiele brandstoffen.

Jij als investeerder bepaalt. Jouw euro’s zijn aan het werk. Altijd. Dat betekent keuzes maken, op een bewuste manier en congruent met dat wat je wilt bereiken. Bedenk hoe je je euro’s wilt investeren. Welke projecten of bedrijven je wel en welke je niet wilt ondersteunen. Ik weet het. Wellicht denk je nu: dat gaat toch niemand doen? Iedereen gaat toch voor het optimale financiële resultaat? Nou… dat is dus niet altijd waar. Ik ontmoet steeds meer mensen die vooral ook beseffen dat wat ze financieel doen heel veel effecten heeft op hoe we met elkaar samenleven. Geen geld voor een project? Dat betekent einde project, simpelweg omdat het niet gefinancierd kan worden. Op financieel gebied is er écht nog een hele wereld te verbeteren. Zeker ook omdat wij, als Nederland, enorm grote pensioenfondsen hebben die veel vermogen te investeren hebben. We mogen hier echt kritisch zijn.

Verandering begint bij jezelf

Deze 3 gebieden, zijn naar mijn mening de belangrijkste 3 gebieden waarop jij als mens een verandering kunt ondersteunen. Kies wijs. Voel met je hart wat goed is voor het grotere geheel, in plaats van alleen maar te kijken naar wat er mogelijk is voor jou als individu. Immers, een leven geleefd voor alleen jezelf, Is dat niet een beperkte manier van leven?

Ik ben hoopvol. Ik zie een toekomst waarin we flink aan de bak mogen. Waar vanuit de beste bedoelingen zeker ook mislukkingen gaan ontstaan en waarin we als maatschappij veel mogen leren. Laat onze verscherpte intuïtie het kompas zijn in deze veranderende tijd. Betekenis en bijdrage vanuit jouw unieke zielenmissie is het antwoord.

Ben je toe aan een succesverhaal vanuit betekenis? Een echt verhaal van ups en downs?

Dan nodig ik je van harte uit voor onze training Business Meaning Booster. Een weekend vol rijkdom en betekenis.

Hierin ondersteunen wij je heel graag met het maken van de mooiste reis die je in dit leven kunt maken: de creatie van een rijk leven vanuit hart en ziel.

Met liefde,

Bas & Mirna

Rijkdom op alle vlakken creëren gaat soms gemakkelijk, maar meestal is het een gevecht van groei. De groei die Mirna en ik ervaren, geven we heel graag aan jou door. Dat hebben we tot onze missie mogen maken. Sta je hiervoor open? Dan nodig we je heel graag uit om eens kennis met ons te komen maken tijdens Business Meaning Booster.

Meer informatie over het Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.

DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hieronder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.

Bas & Mirna

Jouw mening telt...

Over ons

Betekenisvol ondernemen. Geld als bijproduct van succes. Vanuit jouw unieke talent en zielenmissie. #Rijkdom.

Volg ons

Recente artikelen

Reserveer jouw (GRATIS) TICKET!

Hoe goed zou jij je voelen als je de volgende stap zou kunnen maken naar emotionele, zakelijke of financiële rijkdom?
Tijdens het Succes In Balans Weekend krijg je tips, strategieën en tools om de volgende stap te maken in het creëren van rijkdom op alle vlakken. Het enige dat je betaalt, is een bijdrage in de kosten die we maken voor de zaal, uitgebreide lunch, koffie, thee en het werkboek dat je ontvangt.

Je leven inrichten zoals je écht wilt? 

Dat is voor ons de ultieme balans! Vanuit wie je bent, met betekenis en in overvloed ondernemen. Het leven hoeft geen struggle te zijn. Toch?!? Althans niet permanent;). De uitdagingen die we als mens allemaal meemaken? Daar liggen onze groeikansen. 

Groei als ondernemer betekent groeien als bedrijf én financieel. Is er iets in je leven waarmee je aan de slag wilt? Wees welkom in het Succes In Balans Weekend. Daarin helpen we ambitieuze ondernemende mensen met de creatie van rijkdom op alle vlakken vanuit hun unieke krachtige essentie. We geven je handige tips en praktische tools om rijkdom op zakelijk, financieel EN persoonlijk vlak te creëren.

Wie weet, tot dan!

Scroll naar top

become unstoppable!