Verkoop: de belangrijkste kwaliteit van een ondernemer

Verkoop

Veel hooggevoelige ondernemers hebben er moeite mee: verkoop. Dat is jammer, want hooggevoelige ondernemers hebben de maatschappij echt iets te bieden, maar zonder verkoop is het ondernemerschap wat mij betreft onmogelijk. Daarom pak ik middels deze blog dit hete hangijzer nog maar eens aan :).

Een hekel aan verkoop

In mijn eerste jaar als ondernemer zette ik 8.000 Euro om. 8.000 Euro voor een heel jaar werken. Ik weet nog goed hoe Mirna mij na dat jaar aankeek. Ze verklaarde mij voor gek toen ik aangaf om er ook nog eens mee door te willen gaan. “Doorgaan? Met deze onderneming? Dan wel op een totaal andere manier!” zei ze. Het hele verhaal over mijn eerste jaar als ondernemer kun je overigens hier lezen.

De kern van het verhaal: het was tijd om aan mezelf te gaan werken. Net zoals het voor veel ondernemers tijd is om aan zichzelf te werken, zeker wanneer zij verkoop lastig vinden. Verkoop is immers noodzakelijk om geld binnen te krijgen en je rekeningen te kunnen betalen. Daar is bijna elke ondernemer het wel over eens.

In dat 1e jaar als ondernemer had ik dus ook een enorme hekel aan verkoop. Achteraf zie ik in, dat ik verkoop vooral associeerde met dingen die ik niet wilde en waar ik niet bij wilde horen. Ook zie ik in, dat het vooral ging om het opbouwen van eigenwaarde. De gedachte dat je het waard bent om in overvloed te mogen leven, laat zich namelijk ook terugzien in hoe je met verkoop omgaat.

We associëren verkoop vaak met negatieve dingen. Doe jij dat ook? Vraag jezelf dan eens af of je niet gewoon een schitterend product of een schitterende dienst te bieden hebt die andere mensen écht verder kan helpen? Als dat zo is, wees dan niet bang om het ook aan anderen te verkopen. Iemand zei ooit eens tegen ons: “Het is ego om je dienst niet te verkopen, omdat je je product dan voor jezelf houdt”.

Verkoop = uitnodigen

Ja, je leest het goed. Het verkopen van je product is niets meer en niets minder dan het uitnodigen van de juiste mensen voor de oplossing die jij te bieden hebt. Als je de juiste uitnodiging naar de juiste mensen verstuurt, ben je aan het uitnodigen in plaats van aan het verkopen. Je nodigt de juiste mensen uit om op het juiste moment met jou samen te werken. In die zin is verkopen vooral een proces waarin je leert de juiste dingen op het juiste moment te doen. Door mensen uit te nodigen, gaat de lading rondom het thema verkoop – en de spanning die ermee samenhangt – er wellicht een beetje af.

Ik weet nog goed hoe het voor mij was om mensen voor de eerste keer uit te nodigen. Het was tijdens het eerste Succes In Balans Weekend waarin ik deelnemers uitnodigde voor het jaarprogramma. Die allereerste workshop was niet bepaald een succes. Ik stond stijf van de spanning, zweette heftig en wist mij geen raad. Mijn hele lichaam stond onder spanning en mijn been schoot zelfs in de kramp op het moment dat ik het aanbod deed. Zeer onplezierig. Bovendien waren er maar vier deelnemers en er was geen enkele vorm van opbrengst. Geen enkele sale! Geen verkopen. Noppes, nada. Helemaal niks.

Die avond hadden Mirna en ik een pittig gesprek. Er mocht iets veranderen in onszelf om op een andere manier met deze materie om te gaan, om er krachtiger in te gaan staan. Het was belangrijk, dat we leerden om ons te onthechten van het uiteindelijke (financiële) resultaat. Door vaker mensen uit te nodigen en door me te onthechten van het resultaat, heb ik geleerd om hier anders in te staan.

Marketing is educatie

Waar marketing een kwestie van educatie is, is het uitnodigen van potentiële klanten onderdeel van een marketing funnel. In het kort gezegd, komt het er in een funnel op neer, dat je mensen stap voor stap verder helpt. Je kunt een funnel vergelijken met het proces van het vinden van een levenspartner. Eerst maak je kennis, vervolgens ga je een poosje daten en uiteindelijk maak je de stap om te trouwen. Voor klanten geldt min of meer hetzelfde. Je zorgt ervoor dat mensen eerst met je kunnen kennismaken. Vervolgens deel je je kennis via blog, website e.d. Uiteindelijk kan iemand dan de stap maken om van je te kopen.

Wil je meer weten over marketing funnels? Houd dan ons blog de komende tijd zeker in de gaten. Binnenkort verschijnt er namelijk een interview met Jeshua Martina, expert op het gebied van het creëren van funnels, copywriting en acquisitie.

Heb je een hekel aan verkoop?

Dan is de kans groot dat je blut bent. Tijdens mijn eerste jaar als ondernemer kwam ik mezelf hierin ook flink tegen. Ik had een hekel aan verkoop en logischerwijs was ik daardoor ook blut. Het was echt een strijd in die opstartfase. Een strijd waar ik alleen met hulp van anderen doorheen kon komen. Zonder die hulp zou het vele malen moeilijker geweest zijn, daar ben ik van overtuigd! Zeker als ik zie hoeveel mensen worstelen met dit thema.

Telkens tijdens het Succes In Balans Weekend vind ik het weer interessant om te zien hoe deelnemers reageren wanneer ik meer vertel over het jaarprogramma. Het is duidelijk dat het iets bij hen teweeg brengt. Inmiddels zie ik wel in, dat het niets met mij als persoon te maken heeft wanneer mensen geraakt worden. Dus: de volgende keer als je je geïrriteerd voelt over iemand die zichzelf presenteert, think twice! Het zou best wel eens kunnen, dat er in jezelf nog een beperkende conditionering actief is op dit vlak. Dan is het een mooie gelegenheid om daarmee aan de slag te gaan :).

Tenslotte rest mij om jou nog eens uit te nodigen voor het Succes In Balans Weekend (als je hier nog niet bent geweest). In dit weekend delen Mirna en ik graag onze groei op persoonlijk, zakelijk en financieel vlak, zodat we jou daarmee verder kunnen helpen op jouw pad. Het eerstvolgende Succes In Balans Weekend is al aankomend weekend (2 en 3 februari). Aanmelden kan vandaag nog tot 12:00 uur.

Meer informatie over het Succes In Balans Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.

Hoe ervaar jij ‘verkoop’?

Welke associaties heb je met ‘verkoop’? Herken je jezelf in bovenstaand verhaal? Welke manieren heb jij gevonden om je als ondernemer dan toch staande te houden? Graag hoor ik van jou in het commentaar-veld hieronder.

DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hieronder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.

Bas van Vugt

Delen is wat wij doen. jij ook? Bedankt!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Reserveer jouw (GRATIS) TICKET!

Hoe goed zou jij je voelen als je de volgende stap zou kunnen maken naar emotionele, zakelijke of financiële rijkdom?
Tijdens het Succes In Balans Weekend krijg je tips, strategieën en tools om de volgende stap te maken in het creëren van rijkdom op alle vlakken. Het enige dat je betaalt, is een bijdrage in de kosten die we maken voor de zaal, uitgebreide lunch, koffie, thee en het werkboek dat je ontvangt.

become unstoppable!