Authenticiteit is wat mij betreft één van de meest krachtige eigenschappen van een hooggevoelige ondernemer. Het is een essentieel onderdeel van…. eigenlijk ALLES. In deze blog leg ik hier graag wat meer over uit.
Authentiek ZIJN
ZIJN hoef je niet te leren. Dat zit toch gewoon in je? Of toch niet? We hebben allemaal wel een zekere mate van authenticiteit in ons. Het gaat denk ik veel meer om de vraag wat we ermee doen. En… in hoeverre we ons unieke ZIJN laten bepalen door anderen.
‘Authentiek zijn’ zie ik meer als een organisch proces. Een proces waarin je de banden herstelt met wie je bent, met jouw ziel en de bijbehorende zielenmissie. In de meeste gevallen is hier natuurlijk wél weer wat persoonlijk werk te doen. Zeker wanneer je bedenkt dat wij als mensen allemaal dingen in het leven meemaken die ons uitnodigen om (nog) dieper in onszelf te keren.
Gebeuren de dingen voor je of met je? Dat is de centrale vraag. Hierover schreef ik eerder in deze blog. Als je denkt dat het met je gebeurt ben je van alles wat er gebeurt het leidend voorwerp. Vanuit de gedachte dat dingen voor je gebeuren, kun je steeds dieper in jezelf gaan, dichter bij jouw eigen authenticiteit komen. Jouw authenticiteit kun je ook wel zien als een vuurtje dat je voortdurend moet onderhouden om het brandend te houden. Soms zal het een gloeiend kooltje zijn en soms een laaiend vuur.
Authenticiteit als bouwsteen voor elke business
Het proces van groei in authenticiteit heeft natuurlijk ook voordelen voor jouw business. Wat mij betreft is authenticiteit de belangrijkste bouwsteen van elke succesvolle business. Vanuit jouw eigen stuk kun je immers het beste een connectie met anderen maken. Vanuit jouw persoonlijkheid kun je anderen inspireren om verder te groeien en meer te realiseren in het leven.
Wat ik echter ook vaak zie, is dat veel hooggevoelige mensen het uitdagend vinden om hun authenticiteit succesvol in hun business in te weven; om ervoor te zorgen dat het er op een positieve manier uit springt. Net zoals alle andere zaken van het ondernemen is authenticiteit pas een pluspunt als je het goed positioneert en het echt onderdeel maakt van je bedrijfsstrategie. Bij De Hooggevoelige Ondernemer noemen we dit het ontwikkelen van je ‘blueprint’: een document waarin je aangeeft wat jou als ondernemer nu precies uniek maakt en op basis waarvan andere ondernemers zich met jou willen verbinden.
Van je shit je mest maken
Authenticiteit kun je in jouw business gebruiken als je kunt laten zien vanwaar je gekomen bent als persoon. Welk proces je hebt doorgemaakt en wat je hebt overwonnen. Wanneer je van je shit je mest maakt, betekent het dat je jouw persoonlijke verhaal over dat wat je hebt overwonnen op een consistente basis met anderen deelt. Hiermee kun je jouw authenticiteit op een hele waardevolle manier naar voren laten komen. Het gaat immers over jou als persoon en datgene wat jij hebt overwonnen om te komen tot waar je nu bent. Dit kan op allerlei manieren een inspiratie zijn voor anderen. Lees meer hierover in de blog van vorige week.
Wanneer je jouw authenticiteit weet in te zetten in jouw business, levert het je een groot voordeel op. Je wordt namelijk de expert op een specifiek vlak. Jouw expertise mag je vervolgens weer aan anderen leren binnen je business.
Aan de slag…
Neem 5 minuten de tijd voor jezelf en schrijf eens op waar jij in jouw leven moeite mee hebt gehad, wat jou heeft dwarsgezeten en wat je hebt overwonnen. Met andere woorden: wat is jouw shit? Hoe kun je deze shit gaan gebruiken als mest voor de groei van jouw bedrijf?
Vanuit de shit kun je vervolgens verder gaan werken om op jouw authentieke manier anderen te leren hoe zij ook van hun shit weer mest kunnen maken. Mest maken van shit betekent dat je erkent dat de shit niet voor niks is geweest. Dat je hebt geleerd van de lessen die op je pad kwamen. Dat de shit weer andere zaden laat groeien… als je het als mest voor nieuwe ervaringen kunt zien!
Voorbeelden van mijn mest
Om je te helpen van je shit je mest te maken, geef ik je nog een paar voorbeelden vanuit m’n eigen ervaring. Mijn shit bestond uit:
- Geldzorgen toen ik begin 20 was;
- Een business die nagenoeg failliet was 7 jaar geleden;
- Een burn out (en alleen nog maar onder de dekens weg willen kruipen);
- Het niet-kennen van mijn zielenmissie.
Deze ‘shit’ is altijd in mijn presentaties verweven. In het Succes In Balans Weekend vertel ik bijvoorbeeld over het feit dat ik 7 jaar geleden een bijna failliete business had. Ik vertel wat het met mij deed en hoe ik – door te investeren in mezelf – uit de situatie ben gekomen. Een proces dat natuurlijk voor veel mensen in de zaal inspirerend en herkenbaar is. Op het moment dat ik mijn lessen overdraag aan anderen, kunnen zij op hun beurt versneld groeien. Dát is waar het delen van mijn mest altijd over gaat.
Hoe verweef jij jouw authenticiteit met jouw business?
Wat is het dat jij in je leven hebt meegemaakt, waar je anderen weer mee kunt helpen? Met andere woorden: wat is jouw shit geweest en hoe kun je daar nu je mest van maken? Graag hoor ik van jou in het reactieveld hieronder.
In het Succes in Balans Weekend geven we je graag nog meer tips en lessen die wij hebben geleerd. Op die manier kun je leren van onze lessen en kom je versneld tot rijkdom op alle vlakken.
Meer informatie over het Succes in Balans weekend kun je hier vinden. Het weekend zelf is gratis (lees: we stellen onze kennis gratis ter beschikking). Het enige dat we van je vragen is een bijdrage van 49 euro in de kosten die wij maken. Een échte win-win wat ons betreft.
DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hieronder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.
Heel veel succes op JOUW weg naar RIJKDOM!
Bas van Vugt
[…] je hebt meegemaakt en waar je anderen bij wilt en kunt helpen. Dat noemen we ook wel “van je shit je mest maken“. Meer hierover in deze […]