Waarom? Leg dat je klanten maar eens uit!

Waarom

Waarom doe jij wat je doet? Als het goed is, heb je dit voor jezelf – in ieder geval voor een groot deel – wel helder. Wat je doet, doe je immers met een bepaald doel voor ogen, toch? Wanneer het gaat over het voeren van je zaak dan is het essentieel om je ‘waarom’ helder te hebben en dit ook aan je klanten uit te leggen. Durf je jouw ‘waarom’ zichtbaar te maken naar anderen? In deze blog leg ik uit waarom jouw ‘waarom’ zo belangrijk is en ik geef je tips hoe je dit helder kunt krijgen, voor jezelf en voor je klanten.

Mensen doen zaken met mensen

Als je een bedrijf hebt, is het belangrijk om te blijven beseffen dat mensen zaken doen met mensen. Ze willen persoonlijke aandacht; ze willen gezien en gehoord worden. Er is een reden voor het feit dat mensen zaken willen doen met andere mensen. De reden dat andere mensen van jou willen kopen, is bewust of onbewust vanwege het verhaal dat je uitdraagt. Het product of de inhoud is bijzaak. Een goede marketing van jouw ‘waarom’ is ‘key’.

Apple is een klassiek voorbeeld van een bedrijf dat zijn ‘waarom’ bijzonder goed uitdraagt. Simon Sinek legt in deze video ‘Why, How, What’ helemaal uit hoe het werkt.

De moraal van het verhaal? Bedrijven en ondernemers profileren zich meestal op basis van hun product of dienst. Ze leggen vooral uit ‘wat’ ze verkopen. Klanten voelen zich echter meer aangetrokken tot ‘waarom’ en zullen eerder geneigd zijn om van je te kopen wanneer jouw ‘waarom’ aansluit bij hun drijfveren. Vanuit het ‘waarom’ ontstaat vervolgens vanzelf het ‘hoe’ en vanuit het ‘hoe’ ontstaan dan het ‘wat’, het praktische dat je doet.

Deel jij jouw ‘waarom’?

Als mensen aanhaken op de redenen waarom je iets doet – en vanuit die gedachte je producten kopen – dan komt natuurlijk vanzelf de vraag naar boven of je je ‘waarom’ van je bedrijf actief deelt op een constructieve, open en transparante manier. Een goede plek om dit te doen, is via je content. In blogs, video’s of bijvoorbeeld ‘ouderwets’ op je website. Waar het om gaat, is dat je je ‘waarom’ meeneemt in je communicatie; dat je deelt waarom je doet wat je doet.

Je ‘waarom’ is het makkelijkst onder te brengen in je content planning. Dit is een document waarin je aangeeft welke boodschap je op welk moment via welk (social) media kanaal deelt. Het maakt daarbij niets uit of je nu alleen werkt of met een heel team. Zo’n content planning geeft je structuur en zorgt ervoor dat je ‘waarom’ goed naar voren komt.

Welke vragen stelt jouw potentiële klant?

Je potentiële klant stelt zichzelf vaak twee belangrijke vragen:

1. Waarom zou ik dit product kopen?

Je ziet dat het belangrijk is dat je deze vraag voor je klant goed kunt beantwoorden. Door je kennis goed te profileren en te werken met verschillende producten kun je dit ondervangen. Soms kan het een uitdaging zijn om je kennis op te delen en om écht helder te krijgen welke producten je nu precies aanbiedt. Wellicht kan deze video je daarmee een beetje op weg helpen.

Belangrijk is, dat je eerste product voor klanten een kennismaking is met dat wat je doet. Maak dit product laagdrempelig, zodat mensen gemakkelijk met jou – en met je ‘waarom’ – kennis willen komen maken.

2. Waarom zou ik dit product bij jou kopen?

Wanneer het voor iemand helder is, dat het product nut heeft en dat het hem of haar verder helpt met het oplossen van een probleem, dan volgt deze belangrijke tweede vraag: “Waarom zou ik dit product bij jou kopen?”.

Bij deze tweede vraag speelt ‘branding’ een essentiële rol. In deze tijd van het internet hebben mensen ontzettend veel keuzemogelijkheden. Mensen raken soms bedolven onder de aanbiedingen van ‘gelijkwaardige’ aanbieders. De doorslag om bij jou te kopen, wordt vaak bepaald door het verhaal dat je vertelt. Een goed verhaal maakt je relevanter bij je klanten. Je komt als het ware hoger op de lijst te staan en mensen zullen dan eerder overgaan tot aankoop bij jou. Daarnaast kijken mensen bij deze tweede vraag naar hoe goed jouw verhaal aansluit bij hun eigen belevingswereld. Hoe beter die aansluiting is, hoe eerder ze geneigd zijn om klant bij je te worden.

In onderstaande video vat ik het nog een keer kort samen.

Jouw ‘waarom’ communiceren

Om jouw ‘waarom’ voor je klanten helder te krijgen, is het belangrijk dat je het gaat communiceren. Je kunt dat doen door bijvoorbeeld over jouw zielenmissie te schrijven. De roep van jouw ziel, de behoefte om een zinvol leven te leiden en iets te manifesteren. Om iets toe te voegen aan het leven van andere mensen. Bekijk ook eens deze blog over de roep van de ziel.

Wanneer je schrijft over je ‘waarom’ dan is het belangrijk om dit echt vanuit jezelf te laten komen. Wat wil je ermee bereiken in de wereld en waarom is dat voor jou zo belangrijk? Wanneer je dit met jouw eigenheid, jouw authenticiteit onder woorden weet te brengen, dan trek je daar vanzelf nieuwe klanten mee aan. Vanuit jouw eigen stuk kun je immers het beste een connectie met anderen maken. In deze blog meer over authenticiteit en hoe dit je kunt gebruiken om jouw ‘waarom’ helder te communiceren.

Ook kun je eraan denken om te schrijven over de manieren waarop je dienstbaar bent naar andere mensen. Schrijf over wat het is dat je met je eigen normen en waarden en unieke talenten voor anderen kunt betekenen. Door dienstbaarheid aan anderen te tonen, help je bovendien niet alleen de ander. Je schenkt jezelf hiermee ook de diepste staat van voldoening. In deze blog ga ik dieper in op het leven vanuit dienstbaarheid.

En wanneer je even geen inspiratie hebt om te schrijven, lees dan zeker even deze blog. Hierin geef ik je een aantal tips voor wanneer je even niet verder komt. Inspiratie laat zich namelijk niet forceren. Het is er of het is er niet. Met behulp van deze tips is er een grote kans dat de inspiratie weer gaat stromen.

Wat is jouw ‘waarom’?

Waarom ben jij in business en doe je wat je doet? Hoe communiceer je dat naar je klanten? Graag hoor ik van jou in het reactieveld hieronder.

Zoals je in dit verhaal leest, is het creëren van rijkdom op alle vlakken soms gemakkelijk, maar meestal is het een gevecht van groei. De groei die Mirna en ik ervaren, geven we heel graag aan jou door. Dat hebben we tot onze missie mogen maken. Sta je hiervoor open? Dan nodig we je heel graag uit om eens met ons kennis te komen maken in het Succes In Balans Weekend.

Meer informatie over het Succes In Balans Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.

DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hieronder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

 

Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.

Bas van Vugt

 

Delen is wat wij doen. jij ook? Bedankt!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Reserveer jouw (GRATIS) TICKET!

Hoe goed zou jij je voelen als je de volgende stap zou kunnen maken naar emotionele, zakelijke of financiële rijkdom?
Tijdens het Succes In Balans Weekend krijg je tips, strategieën en tools om de volgende stap te maken in het creëren van rijkdom op alle vlakken. Het enige dat je betaalt, is een bijdrage in de kosten die we maken voor de zaal, uitgebreide lunch, koffie, thee en het werkboek dat je ontvangt.

become unstoppable!