We hebben allemaal dromen. Op het moment dat we stoppen met dromen en niet meer nadenken en voelen over de realisatie van onze dromen, wat blijft er dan nog over van een vervuld mensenleven? Elke droom betekent dromen – durven – doen. Veel hooggevoelige ondernemers dromen groots, maar realiseren klein, terwijl ze juist vaak hele mooie dromen hebben die de wereld verder kunnen helpen. Dat gaat me echt aan het hart. Winst op alle vlakken is nodig. Het is mijn missie om hooggevoelige ondernemers te laten opstaan en de winst die ze wensen op alle vlakken te helpen realiseren. Niet alleen financiële winst, maar vooral ook persoonlijke en zakelijke winst. Impact. Groei. Dat soort dingen. In deze blog meer over het realiseren van die winst.
Omarm jouw verscherpte intuïtie (dát is óók winst)
Het groots dromen is heel mooi en krachtig. Hooggevoelige mensen hebben vaak een hele scherpe en diepe innerlijke belevingswereld en een lijntje naar ‘de andere wereld’. Dit betekent dat dromen vaak binnen komen, visueel en gevoelsmatig. Je dromen zien en voelen is de eerste stap. Dat mag veel meer worden omarmd. Zeker als je beseft dat die innerlijke belevingswereld vaak gepaard gaat met het oplossen en verdiepen van allerlei processen die op aarde bezig zijn.
Maar goed. Hoe zit het dan met de realisatie van die dromen? Hoe is het met de winst in de onderneming? Hoe zijn de verdienmodellen en wélke winst wil je graag realiseren? Dáár zit hem vaak de crux, het ‘pijnpunt’ zoals anderen het ook wel noemen. Alhoewel een vastomlijnd beeld een hele belangrijke eerste stap is (zeker samen met het gevoel dat daarbij hoort), is er meer voor nodig om jouw droom of doel in de wereld te zetten. Wat houdt hooggevoelige ondernemers dan tegen? Dat is een vraag die ik mezelf de afgelopen tijd heel vaak heb gesteld.
Geloof en vertrouwen om die winst te behalen.
Als je gelooft dat je iets kunt, dan kun je het ook. Als je gelooft dat je iets niet kunt, dan kun je het zeker niet. Geloven dus. Of niet. Het is in die zin een soort van ‘selffulfilling prophecy’. Wat je denkt en voelt, dat manifesteert zich in je leven, zowel positief als negatief. Wat je ook gelooft, je hebt altijd gelijk.
Om nu grootse dromen te realiseren, is het dus belangrijk om te geloven en vol vertrouwen te zijn over dat je het kunt. Hier speelt onze mindset een hele grote rol. Vaak wordt er gekeken naar allerlei externe factoren. De economie die niet goed is. Mensen die niet snappen wat je doet. Dat soort zaken. Dingen die BUITEN jezelf liggen dus. Die dingen hebben natuurlijk wel degelijk een effect, maar je kunt er zo weinig aan veranderen. Ik herinner mij nog heel erg goed Bas zijn eerste jaar als ondernemer. Hij gaf alles en iedereen de schuld van het niet lukken van zijn business en zijn impact. Behalve kritisch naar zichzelf te kijken. Naja, uiteindelijk deed hij dit wel maar het duurde even;). Punt is dat alles wat zich binnen jou afspeelt, dat je daar 100% invloed op hebt. Een hele scherpe en krachtige factor voor realisatie dus.
Jouw krachtbron
De hooggevoeligheid oftewel de verscherpte intuïtie wordt vaak gezien als een uitdaging, een lastpost. Terwijl het juist een belangrijke krachtbron, een richtingaanwijzer kan zijn in je leven. Dus vertrouw er maar op dat je verscherpte intuïtie je krachtbron is. Vanuit je verscherpte intuïtie kun je namelijk veel beter situaties inschatten, kun je beter op je klanten inspelen en heb je veel meer mogelijkheden. Mits je erop vertrouwt natuurlijk. Het toelaat. Dit is niet altijd een eenvoudig proces, zeker omdat dit voor iedereen anders is. Daarom helpen wij mensen hiermee om te gaan. Dit stukje van zichzelf te leren vertrouwen en als richtingaanwijzer te leren gebruiken.
Zo, dat over mindset. Maar er is nog iets anders dat heel erg belangrijk is en dat we zeker niet mogen onderschatten bij de realisatie van winst en dat is de heartset. Even los van het feit dat heartset te trainen is, is er nog heel weinig onderzoek naar gedaan. Een interessante tijd hierover ligt ons in het verschiet als je het mij vraagt. De mogelijkheden van de energie die je uitstraalt en wat dit teweeg kan brengen bij anderen, daarin kunnen er de komende tijd best wat doorbraken worden gerealiseerd :).
Hoofd en hart in de juiste verbinding dus, zodat je vanuit liefde je passie kunt leven met als doel impact maken. Anderen helpen. In overvloed leven op persoonlijk, zakelijk én financieel vlak. Rijkdom op alle vlakken noemen wij dat.
De 6 tips om jouw winst te realiseren
Tip 1: Zorg voor een glasheldere positionering
Wat is de winst die jij brengt bij mensen? Welke problemen los jij op? Als ondernemer zijn we probleemoplossers. Daarom is het zo ontzettend belangrijk om helder te hebben welk probleem jij oplost. Vragen die hierbij aan de orde komen zijn:
- Wie ben jij als mens hierin?
- Welke oplossing bied jij?
- Met welke klanten werk je het liefste?
Hier is het belangrijk om heel specifiek te zijn. Helderheid is kracht. Kun je wel wat hulp gebruiken bij het positioneren van je business? Kijk dan eens naar dit formulier. Hierin staan alle losse vragen die je nodig hebt om die glasheldere positionering te verkrijgen.
Tip 2: Durf zichtbaar te zijn voor winst
Regel nummer is: niks is persoonlijk. Dat gezegd hebbende, is het wellicht wat makkelijker om naar buiten te treden. Om jouw boodschap te maken, is het belangrijk dat je zichtbaar bent. Dat je jezelf laat zien en dat je jouw boodschap in de wereld zet. Dit kun je doen door onder andere blogs, advertenties, artikelen en content op social media te plaatsen. Kun je bij dit zichtbaar zijn wel wat hulp gebruiken? Bekijk dan eens deze 5 artikelen die we hierover schreven.
- 5 tips om jezelf zichtbaar te maken
- De 7 grootste uitdagingen voor HSP ondernemers
- HSP? 13 tips voor succesvol ondernemerschap
- 1o dingen om direct mee aan de slag te gaan
- Deze blog over het opbouwen van een mailinglijst
Tip 3: Creëer content die jouw doelgroep aanspreekt
Het creëren van content begint altijd met een content strategie en het mooiste daarbij is een content agenda. Met een content agenda kun je voor een half jaar tot een jaar vooruit een plan maken om jouw zichtbaarheid te vergroten. Zo’n plan geeft overzicht en rust.
Jouw zichtbaarheid is dus een etalage, een mogelijkheid voor anderen om kennis met je te maken. Content-creatie heeft een belangrijk doel: mensen verder helpen. Juist daarom is het zo belangrijk dat je content maakt die écht aanspreekt bij jouw doelgroep. Content maken om het content maken? Nee, dan liever niet. Zorg dat je hierover nadenkt en dat je strategisch leert denken :).
Tip 4: Jouw verhaal is de ultieme winst
Wij mensen lezen graag verhalen. We kunnen gemakkelijke aanhaken op verhalen en een verbinding maken met degene die het verhaal vertelt. Durf jij jouw verhaal te delen? Of vind je dit nog uitdagend? Jouw klant wil:
- een verhaal horen dat hem of haar aanspreekt
- weten wie jij bent (terecht)
- meegenomen worden in jouw verhaal
- overeenkomsten vinden tussen jou en zichzelf
Verdiep je dus in jouw ideale klant en hoe jouw verhaal bij hem of haar kan aansluiten. Klanten vinden én binden dus. Wat is jouw ervaring? Wat is jouw reis? Hoe kun je die reis opdelen in brokken content? Wat is vanuit daar jouw boodschap? Hoe kun je jouw verhaal consistent in jouw boodschap verwerken?
Jouw content is bedoeld om je doelgroep te prikkelen en uit te nodigen om van A naar B naar C etcetera te gaan. Belangrijk hierbij is dat je telkens werkt vanuit identificatie van pijnpunt naar de oplossing. Jij biedt de oplossing. Blijf dit herhalen. Soms is iemand in 1x overtuigd van jouw boodschap, maar in de meeste gevallen heeft iemand de uitnodiging om met je kennis te maken vaker nodig. Zo hebben wij soms wel eens mensen die ons al meerdere jaren volgen en uiteindelijk dan pas met ons kennis komen maken. Consistentie is de sleutel.
Mindmaps
Jouw verhaal kun je vertalen naar een content boodschap door een mindmap te maken van de pijnpunten van je doelgroep.
Een klein voorbeeldje:
Groot dromen, klein realiseren dit is de hoofdboodschap, met daarbij de volgende punten van aandacht:
- a) Waarom falen een must is.
- b) Wat je denkt, creëer je.
- c) Het verschil tussen een droom en een doel.
- d) Het gaat er om wie je als persoon bent.
- e) Angst is een slechte raadgever.
Op die manier neem je iemand stapje voor stapje mee om te groeien als persoon. Hiervan kun je dan content stukken maken waarin je die reis samen met je klant doormaakt. Winst voor de klant zogezegd.
Tip 5: Tips voor content
Als je de verschillende thema’s hebt bedacht die je kunt gebruiken om mensen met jou kennis te laten maken, kun je jouw boodschap op verschillende manieren verwerken. Hierbij een lijstje dat je kunt gebruiken als insteek voor jouw boodschap.
Wist je dat?
Tip van de dag
Over mij
Vraag en Antwoord
Referentie
Quote (stelling)
Achter de schermen
Op deze wijze laat je je publiek op verschillende manieren met je kennismaken. Op basis van deze punten kun je werken met foto’s, video’s en teksten. Wissel ze met elkaar af, zodat jouw boodschap op verschillende manieren bij de ontvanger binnenkomt. Zo laat je jouw boodschap op verschillende manieren zien, laat je jouw mening horen en laat je mensen in jouw keuken meekijken. Tip: Kijk voor bovenstaande voorbeelden zeker eventjes naar hoe wij bij Hooggevoelig Ondernemen onze content hebben gemaakt en maken.
Tip 6: Uitnodiging
Social media heb je natuurlijk in verschillende vormen en maten. Kies het kanaal dat bij jou past. Dat is echt belangrijk. Er zijn immers zo ontzettend veel kanalen. Vanuit al die content die je maakt, nodig je mensen uit naar een mogelijke vervolgstap met jou als mens of als ondernemer. Dus tijd om de laatste stap, de uitnodiging, te bespreken.
Hoe zet je nu de eerste stap voor zo’n uitnodiging? Simpel gezegd, door gewoon te DOEN! Hier een paar praktische tips om je uitnodiging te helpen verspreiden:
Stel je uitnodiging op vanuit een done-deal!
Stel je uitnodiging zo op, dat je een volledige acceptatie krijgt. Je kunt geen “nee” krijgen op je uitnodiging! Dit betekent dat je praat en handelt alsof de uitnodiging als is geaccepteerd.
Je stelt je uitnodiging zo op, dat je krijgt wat je wilt.
Wees dus heel specifiek in wat je wilt. Wat wil je dat iemand doet? Waarin wil je dat jouw klant investeert? Waar wil je iemand mee laten kennismaken?
Geef je uitnodiging aan een persoon die de uitnodiging positief kan beantwoorden.
Vaak vragen we het aan iemand die het ons niet kan geven. Stel jezelf daarom eerst de vraag: Is diegene die hier nu staat of die ik aan de telefoon heb überhaupt ‘gemachtigd’ om dit besluit te nemen? Zeker in wat grotere organisaties speelt dit vaak een grote rol van betekenis. Iemand kan het je wel willen geven, maar als hij of zij niet bevoegd is om het je te geven dan kan er geen acceptatie van de uitnodiging uit voortkomen. Denk bijvoorbeeld aan de rol van een secretaresse bij een grote organisatie.
Zorg dat je uitnodiging helder en specifiek is.
Hierin spelen mindset en heartset een belangrijke rol. Nodig mensen met enthousiasme uit. Durf voor je uitnodiging te gaan staan.
Blijf je uitnodiging herhalen.
Vaak krijg je 9x een ‘nee’ en 1x een ‘ja’. Als je dan al stopt met uitnodigen na de 5e ‘nee’, dan stop je wellicht te vroeg. Blijf dus herhalen en besef, dat het wel of niet-accepteren van jouw uitnodiging allebei niks persoonlijks is.
Uiteindelijk is winst óók het ontwikkelen van wie je als persoon bent. Of wellicht zelfs vooral wie je als persoon bent. Wil je hier nog meer over weten? Bekijk dan hier eens het ZIJN-DOEN-HEBBEN proces. Dit is een natuurprincipe dat in elke vorm van manifestatie een grote rol speelt en wat we toch soms wel een beetje vergeten lijken te zijn.
Hoe dan ook: Heel veel succes met het uitdelen van je uitnodigingen en het vergroten van jouw zichtbaarheid en winst. Volg je hart, de rest komt goed.
Harte groet,
Mirna