Zo kun je met webinars aan de slag

energieke werkplek
Bas van Vugt

Bas van Vugt

Vader, partner, ondernemer levenszoeker én genieter;). Ondernemen zit in mijn bloed. Altijd zoekende naar meer voor mezelf en mijn klanten. #rijkdom.

Webinars. Een tool dat door veel ondernemers nog niet gebruikt wordt. Geldt dat ook voor jou? Zo ja, waarom maak je er nog geen gebruik van? Vind je het te duur? Weet je niet waar je moet beginnen en hoe dit aan te pakken? Meer uitleg over webinars in deze blog, want webinars hebben zo ontzettend veel potentieel om je boodschap te helpen verspreiden – en dus om mensen verder te helpen. Laten we er eens induiken.

Wat zijn webinars nu eigenlijk?

Een webinar kun je zien als een online training. Een training waarin je mensen kunt helpen om te groeien. Of om een specifiek probleem op te lossen voor en met hen. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden om met een webinar waarde te leveren aan je (potentiële) klanten. Je webinars kunt webinars gebruiken om bestaande klanten verder te helpen, of om nieuwe klanten met je kennis te laten maken. Of allebei natuurlijk. De mogelijkheden zijn echt eindeloos.

Het is wel belangrijk om te bepalen hoe je je webinars wilt gaat inzetten. De software van webinars zelf is namelijk niet gratis. Daarover zo meer. Als je webinars gaat geven, wil je bij voorkeur terugkerende webinars doen om de kosten die het met zich meebrengt optimaal te verdelen en dus je kostenresultaat te optimaliseren. Vaak wordt dit soort software aangeschaft om er vervolgens niks of weinig mee te doen, dat is zonde!

Mogelijkheden om te starten met webinars

Er zijn ontzettend veel systemen op de markt die je ondersteunen in het geven van webinars. De twee bekendste systemen zal ik hier bespreken: GoToWebinar en WebinarJam.

Eerst maar eens even kijken naar GoToWebinar. Deze software is ontwikkeld door LogMeIn. Het biedt vele mogelijkheden en heeft drie verschillende product ‘levels’: Starter, Pro en Plus. Voor de rest niks spannends. Het belangrijkste verschil tussen de drie levels, is het aantal deelnemers dat je per training kunt hosten.

Verder hebben alle drie de versies de mogelijkheid om automatisch mails te versturen. Dit gebeurt dan bijvoorbeeld na aanmelding, met een reminder 24 uur voor aanvang van het webinar of na het webinar met het versturen van de recordings. Wellicht denk je nu dat je het beste kunt instappen op het ‘Starter’ level. Zou kunnen, misschien ook niet. Laat me dit wat verder toelichten. Wellicht heb je zelf wel eens aan een webinar deelgenomen. Zo’n webinar waarbij iemand dan zo iets zegt als ‘dit webinar zit helemaal vol’. Dat is vooral goede marketing. Een webinar volkrijgen zegt nog weinig over de kwaliteit.

Verschillende systemen en functionaliteiten

Een webinar? Dat is gewoon een webinar. We leven in de tijd van de Facebook en Instagram advertenties en er wordt vaak (terecht) geadverteerd met een webinar. 500 mensen erin is geen uitzondering. Zeker niet als je er dus voor betaalt via diezelfde advertenties. Dat hoeft overigens geen probleem te zijn als je een goede funnel achter je webinar hebt staan waarin je de kosten voor je advertentie terug kunt verdienen. Wil je meer weten over wat zo’n funnel is? Laat me je dan helpen met onderstaande drie blogs die ik hier eerder over schreef:

  1. Marketingfunnel? Hoe werkt het? 
  2. Hoe je kunt starten als Hooggevoelige Ondernemer
  3. Wil je meer richting online? Bekijk dan deze blog

Wat is jouw strategie?

De afweging die je hier te maken hebt, is hoe je jouw webinars wilt gaan inzetten. Als je ervoor kiest om er gewoon eens mee te starten, dan zou ik zeker voor ‘Starter’ kiezen. Je betaalt dan €89,- per maand, jaarlijks gefactureerd. Per jaar komt dat neer op € 1.068,-. Niet mis voor een software die dan maar 100 deelnemers toelaat. Bij de ‘Pro’ kun je 500 deelnemers kwijt en zijn de kosten €2.388,- per jaar. Je kunt ook per maand betalen; dan betaal je over een heel jaar nog iets meer. Echt wel een prijzig systeem dus.

Hieronder een overzicht van de prijzen per maand.

Gotowebinar

 

Beter dus om het hele jaarbedrag in één keer vooruit te betalen, mits je dat bedrag in één keer kunt missen natuurlijk. Het scheelt je wel telkens 20% en is aan te raden bij alle vormen van abonnementen die je nodig hebt voor je business. Belangrijk om ervoor te zorgen dat je dit soort investeringen bij voorkeur uit je lopende liquiditeit haalt.

Laten we dan nu even kijken naar WebinarJam. Dit is de software die wij zelf gebruiken. Zoals je hieronder kunt zien, is deze optie een stuk goedkoper dan die van GoToWebinar.

WebinarJam

 

Online ondernemen is investeren in software

Naar mijn mening biedt GoToWebinar niet de meerwaarde om voor dit systeem zoveel meer te betalen. Zie je overigens dat de WebinarJam ‘Basic’ al direct tot 500 deelnemers toelaat? Voor $499 in plaats van de € 2.388,- voor de GoToWebinar Pro-versie waarin je ook 500 mensen kunt hosten. Een groot verschil dat wat mij betreft niet echt te rechtvaardigen is. Zo zie je maar weer dat kennis loont. Eventjes wat naast elkaar zetten, vergelijken en hup, de juiste investeren doen :).

WebinarJam is dus het systeem dat wij zelf naar volle tevredenheid gebruiken en nee, we zijn geen verkoper van dit systeem ;). Het is gewoon een goed en betaalbaar systeem.

Kijk, om in deze tijden van het online zaken te doen, hebben we gewoon bepaalde systemen nodig. Ik ben opgegroeid in de detailhandel. Daar betaalden mijn ouders ook ‘gewoon’ hartstikke veel voor zichtbaarheid in het lokale krantje. Nu, in het internettijdperk, zou dit dus ineens allemaal gratis kunnen? Met slechts een enkele website? Dat is een weg met veel weerstand. Het internettijdperk vraagt nu eenmaal om investeringen in software zoals bijvoorbeeld WebinarJam. Sommige software heb je gewoon nodig om je business te kunnen runnen. Wil je overigens meer leren over welke software je nodig hebt in een kennisonderneming? Lees dan deze blog.

Uiteraard zijn er nog vele andere systemen die ik hier nu onbesproken laat. We hoeven hier ook niet een hele studie te maken van de verschillende systemen en hun functionaliteiten. Waar het mij om gaat, is dat ik jou als ondernemer in deze blog vooral de mogelijkheden van webinars en de impact die ze kunnen hebben voor je business aan je ter overweging mee te geven.

Systeem gekozen? En dan?!?

Stel je voor dat je een webinar-systeem hebt gekozen. Wat heb je dan allemaal nodig om je eerste webinar te gaan ‘geven’? Je kunt natuurlijk gewoon een webinar aanmaken en hopen dat er mensen op af gaan komen. Leuke gedachte, maar zo werkt het in de meeste gevallen niet. Er is promotie voor nodig en een goed opgezette strategie.

Wat je in ieder geval nodig hebt:

1) OPT-IN pagina

Opt in 1

 

Opt in 2

Dit zijn twee screenshots van dezelfde pagina. Bovenaan zie je een timer die de tijd aftelt tot aan het webinar. Dat is wel handig voor als je kiest voor verkeer vanuit bijvoorbeeld Facebook of Instagram. Bezoekers zien op deze manier dat het een actueel webinar is waarvoor ze nog kunnen instromen. Zorg ervoor dat je de timer telkens ‘ververst’ naar de volgende mogelijkheid voor inschrijving. Houd er rekening mee dat wanneer het webinar in de tijd nog te ver weg is, dat bezoekers van die OPT-in pagina eerder zullen wegklikken.

Zoals je ziet, staat er onderaan de pagina een aantal zaken die mensen zullen gaan leren in het webinar. Dit is een samenvatting zodat mensen direct zien waarover het webinar gaat en of ze hierop willen aanhaken.

2) Koppeling met je webinar software

Achter de knop “Ja Mirna, ik wil graag deelnemen!” is een koppeling geplaatst met je webinar software zodat de inschrijvers worden bijgeschreven op de lijst van inschrijvers voor dit specifieke webinar. Wel zo handig ;).

3) Mails schrijven in je webinar software

Dit spreekt voor zich. Na inschrijving wil je mensen persoonlijk bedanken. Kwestie van even de moeite nemen om een aantal (korte) mailtjes te schrijven.

4) Promotie van je webinar

Ik heb het al vaker gezegd en blijf het herhalen: een goede promotie van je webinar is een absolute must. Dit kun je bijvoorbeeld doen via e-mail marketing. Hierover hebben we overigens ook een uitgebreide module in onze vernieuwde community opgenomen onder ‘Business Blocks’. Die Business Blocks hebben we gemaakt om zoveel mogelijk mensen te helpen systematisch te ondernemen.

Bereik en promotie? Dat geeft je flexibiliteit. Dit is zo ontzettend belangrijk. Ga maar na. Wellicht lees je nu zelf wel deze blog, omdat je door hebt geklikt vanuit een e-mailtje dat je van ons hebt gekregen. E-mail = bereik. Zonder bereik geen goed gevuld webinar. Alleen een berichtje plaatsen op je Facebook of Instagram? Grote kans dat dit je geen goed gevulde webinars gaat opleveren. Er is meer voor nodig.

5) Goed webinar zelf

Een goed webinar is natuurlijk het allerbelangrijkste. Er zijn verschillende ‘templates’ die je hiervoor kunt gebruiken.

Business Success Elements

Wellicht heb je het al gezien: Een onderdeel van de HGO Business Community  zijn de zogenaamde Business Success Elements. Dit zijn updates die we wekelijks plaatsen en waarin je kunt leren over een specifiek thema.

Eén van die thema’s is het werken met webinars. Ik laat hierin uitgebreid zien hoe je een webinar kunt opzetten en ik heb een webinar template voor je gemaakt waar je direct mee aan de slag kunt.

—>>> Bekijk hier de vernieuwde community en meld je aan <<<—

Je volgende stap is niet ver weg.

Met liefde,
Bas

0 0 stemmen
Article Rating

Rijkdom op alle vlakken creëren gaat soms gemakkelijk, maar meestal is het een gevecht van groei. De groei die Mirna en ik ervaren, geven we heel graag aan jou door. Dat hebben we tot onze missie mogen maken. Sta je hiervoor open? Dan nodig we je heel graag uit om eens kennis met ons te komen maken tijdens Business Meaning Booster.

Meer informatie over het Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.

DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hieronder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.

Bas & Mirna

Jouw mening telt...

Abonneer
Laat het weten als er
0 Comments
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Search

Over ons

hooggevoelig ondernemen - De hooggevoelige ondernemer

Betekenisvol ondernemen. Geld als bijproduct van succes. Vanuit jouw unieke talent en zielenmissie. #Rijkdom.

Download en bekijk gratis:

  1. Case Study – Hoe familie- en zakenleven te combineren
  2. 25 Business Tips
  3. 12 Sleutels voor Succes in Balans

Volg ons

Recente artikelen

Reserveer jouw (GRATIS) TICKET!

Hoe goed zou jij je voelen als je de volgende stap zou kunnen maken naar emotionele, zakelijke of financiële rijkdom?
Tijdens het Succes In Balans Weekend krijg je tips, strategieën en tools om de volgende stap te maken in het creëren van rijkdom op alle vlakken. Het enige dat je betaalt, is een bijdrage in de kosten die we maken voor de zaal, uitgebreide lunch, koffie, thee en het werkboek dat je ontvangt.

Je leven inrichten zoals je écht wilt? 

Dat is voor ons de ultieme balans! Vanuit wie je bent, met betekenis en in overvloed ondernemen. Het leven hoeft geen struggle te zijn. Toch?!? Althans niet permanent;). De uitdagingen die we als mens allemaal meemaken? Daar liggen onze groeikansen. 

Groei als ondernemer betekent groeien als bedrijf én financieel. Is er iets in je leven waarmee je aan de slag wilt? Wees welkom in het Succes In Balans Weekend. Daarin helpen we ambitieuze ondernemende mensen met de creatie van rijkdom op alle vlakken vanuit hun unieke krachtige essentie. We geven je handige tips en praktische tools om rijkdom op zakelijk, financieel EN persoonlijk vlak te creëren.

Wie weet, tot dan!

0
Wil je je gedachten met ons delen? Laat hier een reactie achter.x

become unstoppable!