ZZP’ers vinden het vaak uitdagend om zichzelf goed te positioneren in de markt. We krijgen hier dan ook veel vragen over. Zowel van hooggevoelige ondernemers als hooggevoelige mensen die erover nadenken om te gaan ondernemen. In deze blog gaan we hier wat dieper op in zodat jij jezelf met minder stress en zorgen in de markt kunt zetten.
De sleutel is detachement
Detachement betekent letterlijk het loskomen van een bepaalde uitkomst. Dit is essentieel voor een stressloze positionering. Ik zeg wel eens gekscherend dat alleen niks doen ervoor zorgt niet te worden afgewezen. Anders gezegd: je krijgt hoe dan ook commentaar van mensen en juist daarvan is het loskomen. Zowel positief als negatief. Door voor jezelf een duidelijk doel voor ogen te hebben, hierop te mediteren en te visualiseren en het vervolgens LOS TE LATEN, kan het universum immers met je mee creëren. Op die manier kan het universum je bondgenoot worden. Hierbij is het overigens vooral belangrijk om je ‘waarom’ van het willen positioneren helder te hebben; het hoe komt later, zo ook in deze blog. Door je ‘waarom’ helder te hebben, weet je waarvoor je het doet, ben je zelfverzekerder en kun je meer loskomen van het commentaar van anderen.
Hoge bomen vangen veel zon
Een ding is zeker zodra je onderneemt en dat is dat anderen iets van je vinden. In veel gevallen veroorzaakt dit stress, juist ook omdat mensen het idee hebben er niks aan te kunnen doen. Hierin is het verhaal dat je naar jezelf vertelt echt essentieel. De meeste mensen zeggen dat hoge bomen veel wind vangen, i.p.v. dat ze veel meer zon hebben dan kleinere bomen. Hierin schuilt een belangrijke sleutel en dat is dingen positief bekijken. Positieve gedachtes leiden immers tot positieve emoties over het positioneren. Deze positieve emoties leiden tot positieve acties en dus tot betere resultaten. Het is en blijft dus vooral constant werken aan je ‘inner game’. Je inner game is immers een reflectie van je outer game. Door van binnen naar buiten te werken, wordt jezelf positioneren ook steeds makkelijker en moeitelozer. Je belangrijkste kracht als hooggevoelige ondernemer schuilt in het volgen van je intuïtie die weer voor een belangrijk deel voortkomt uit het conditioneren en programmeren van je onbewuste mind.
Belangrijkste triggers van stress
Voordat we verder gaan met de stappen die je kunt zetten om jezelf krachtiger en zichtbaarder in de markt te zetten, is het goed om eerst even stil te staan bij twee van de grootste stressveroorzakers waar (startende) kleine ondernemers en ZZP’ers vaak tegenaan lopen. Of anders gezegd: belangrijke triggers die ervoor zorgen dat mensen in de stress schieten omtrent hun positionering en zichzelf in de markt zetten.
Trigger GELD
Het is logisch dat geld één van de grootste stressfactoren is voor (startende) ondernemers of ZZP’ers. Geld zorgt er immers voor dat je kunt wonen en eten en überhaupt een bedrijf kunt voeren. Kleine ondernemers hebben al snel geld tekort om te voorzien in hun dagelijkse behoeften. En staan daardoor continue onder druk om ervoor te zorgen dat ze het einde van de maand halen zonder een stuk van de maand over te houden. Het gevolg hiervan is dat heel de mind is ingesteld op overleven en HEBBEN. Terwijl we liever vanuit ZIJN werken voor blijvende resultaten. We hebben immers gezien dat het onbewuste voor een belangrijk onderdeel van onze emoties zorgt, die weer voor resultaten zorgen. Het proces van positionering is in die zin een van ZIJN -> DOEN -> HEBBEN. Hierbij is de positionering het eindresultaat en het ‘zijn’ altijd het beginpunt.
Overigens: Wij bij de Hooggevoelige Ondernemer kijken iets anders tegen geld aan dan de standaardgedachte. We zien geld vooral als mogelijkheid van tijd en vrijheid om te doen wat je wilt, met wie je wilt, hoe vaak je wilt en waar op de wereld je wilt. Deze veranderende manier van denken kan je helpen om anders tegen deze trigger aan te kijken. Heb je een geldtekort? Dan is dit een directe trigger die dieper gaat in je onbewuste. Dit komt bewust naar boven in het feit dat je veel of weinig tijd en vrijheid zult hebben.
Trigger UREN
Gebrek aan tijd kan er ook voor zorgen dat je als ZZP’er stress ervaart, zeker wanneer je dit combineert met een veel te lage prijs voor je product en/of dienst. Want het gevolg is dan dat jij jezelf 3 x in de rondte werkt maar dat je aan het einde van de maand evengoed een tekort hebt om alle rekeningen weer te voldoen. Dit is een scheve prijs-kwaliteitverhouding die vooral opgelost kan worden door verder te werken in het ZIJN. Toen mijn business in de startfase zat, heb ik dit heel erg ervaren.
Maar met uren en het ZZP-schap is ook nog iets anders merkwaardigs aan de hand dat voor sommige ZZP’ers geldt. Stel hypothetisch, dat je wel de juiste prijs vraagt voor je dienst of product, maar dat je uiteindelijk gewoon niet meer harder of meer kunt werken. Dit betekent dat je het zogenaamde urenplafond hebt bereikt. Voor sommigen is dit gewoon prima, maar de meeste mensen zullen hier ook na verloop van tijd gefrustreerd door raken. Immers, één van onze meest fantastische natuurlijke eigenschappen is om toch altijd te streven naar verbeteringen; het hoeft niet altijd meer, maar in elk geval wel beter.
Kort gezegd kunnen we zeggen dat tekorten in zowel geld als uren om te factureren, of in tijd om net even wat anders te doen dan te werken, uiteindelijk altijd leiden tot een zekere mate van stress waardoor we vaak ook niet meer optimaal kunnen creëren en met de juiste state of mind kunnen ondernemen. Een tekort is het tegenovergestelde van overvloed. Overvloed van waaruit rijkdom ontstaat, zo ook rijkdom op alle vlakken en dit tekort kan ons erg beperken.
Stress komt van intensiteit
Stress komt van intensiteit. Dus, zodra je ergens intensief over nadenkt of voelt, ontstaat de lichamelijke reactie stress. Wat dat betreft zijn lichaam en geest enorm sterk met elkaar verbonden. We hoeven dus niet zozeer de stresspunten in ons leven aan te pakken. Het is vele malen belangrijker om te kijken waar we nu precies intensiteit over ervaren en waarom. Op die manier is de mindset veranderd en die mindset verandert voor een belangrijk deel de staat van ons lichaam.
5 stappen
- Werk aan je zijn
- Door te werken aan ons zijn, ontstaat op zowel de lange als korte termijn een ander soort persoon. Iemand die anders denkt, voelt en actie onderneemt voor wat betreft positionering. Dit proces kun je simpelweg niet overslaan, daar is het te belangrijk voor.
Conditioneer je onbewuste
Een van die dingen waar ik ontzettend veel mee bezig ben, is het conditioneren van mijn onbewuste. Juist omdat vanuit het onbewuste je bewuste zal handelen. Dit doe ik bijvoorbeeld elke ochtend bij het opstaan. Je onbewuste kun je op vele manieren positief conditioneren. Onze studenten in het jaarprogramma helpen we bijvoorbeeld met het maken van persoonlijke routines zodat ze veel effectiever worden en vooral ZIJN in hun uitstraling. - Heldere blueprint: Een blueprint is een soort van basis waar je op voortborduurt. Waarop is de onderneming gebaseerd? Wat is hierin belangrijk? Welke doelgroep spreek je aan en wat willen ze? Dit geeft heel veel rust omdat je een heldere richting kiest waar je bedrijf wel en niet voor staat. In het jaarprogramma, specifiek onze training Top Ondernemer gericht op het opzetten van een succesvol bedrijf binnen de betekeniseconomie, krijgt dit speciale aandacht omdat het een belangrijke bouwsteen is.
- Automatiseer!
Ja, ook als ZZP’er kun je best veel automatiseren aan je business. Dit scheelt je niet alleen tijd maar neemt ook weg dat je emotionele staat van zijn bepaalt op welke momenten je wel/niet zichtbaar bent in de markt. Een goede tool om te automatiseren, die wij gebruiken, is Hootsuite. Je kunt hiermee bepaalde content naar je doelgroep sturen. Volledig automatisch en ingepland. - Waardeer bestaande klanten
Een goede positionering is essentieel. Net zoals het waarderen van bestaande klanten. Vaak zijn bedrijven zo gericht op het binnenhalen van nieuwe klanten dat ze vergeten hun bestaande klanten goed te bedienen en échte waarde te geven. Het is én én in dit geval.
Vind jij het uitdagend om jezelf in de markt te zetten?
Wil jij meer leren over het in de markt zetten van jezelf? Dan is het allereerst essentieel om AAN je bedrijf te werken in plaats van IN. Dit is een grote mindset switch die ik een tijd geleden mocht maken. Als ik werk IN mijn bedrijf focus ik mij op wat er al is, werk ik AAN mijn bedrijf, dan creëer ik een nieuw level!
Mocht deze blog en de context goed voor je voelen, dan nodig ik je graag uit om eens persoonlijk met mij en Mirna kennis te komen maken tijdens het Succes In Balans Weekend.
In het Succes In Balans weekend helpen wij je heel graag verder met het creëren van rijkdom op alle vlakken. We hebben het zowel over persoonlijke, zakelijke als financiële rijkdom.
Meer informatie over het Succes In Balans Weekend (en aanmelden) kun je hier vinden.
Vind jij het uitdagend om jezelf in de markt te zetten?
DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen hier onder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.
Heel veel succes op JOUW weg naar JOUW potentieel.
Bas van Vugt
[…] zorgt voor spanning, op alle vlakken. Stress komt overigens weer van intensiteit, waarover ik in deze blog meer heb […]
Wat een mooie blog Bas. En wat een timing! Ik moet mezelf als zelfstandige ondernemer echt gaan laten zien. Ik ben zeker van mezelf en van mijn business, maar moet dat grote podium op klimmen!
Heb je daar nog tips voor?
In ieder geval kom ik de 24e naar het TOP weekend! Heb er mega veel zin in!
Hi Rachel,
Zeker en of hebben we daar tips voor;).
Spreek je graag de 24e tijdens Top Ondernemer!
Liefs,
Bas